En del av lösningen – inte problemet!
10 december 2024
Till 2030 ska Sverige ha sänkt koldioxidutsläppen med 55 procent – och till 2045 ska vi i princip ha nått netto noll. Landets skogsentreprenörer vill vara en del av lösningen, inte en del av problemet!
Än så länge står vi dock mest och stampar, bakbundna av den statliga bränslesubventionen på fossil diesel som företag inom jord och skog kan ta del av.
Vi har full förståelse över att landets lantbrukare behöver stödet. I vår hörna av de gröna näringarna ser dock verkligheten ut på ett annat sätt. Här hamnar stödpengarna i slutänden hos våra kunder – skogsbolag och industrier, och blir därmed i praktiken till statlig rabatt på slutavverkning, gallring och markberedning.
Skogsentreprenörerna vill med dessa rader uppmana regeringen att inte förlänga skattelättnaden på fossilt bränsle för skogsentreprenadverksamhet. Ska stödet vara kvar bör det justeras för att i stället bli en morot för alla som växlar över till biobränsle.
Skogsentreprenaden står idag för ungefär 0,8 procent av koldioxidutsläppen, och vi ligger tack och lov långt efter vägtransportnäringen och industrin som har de längsta resorna att göra. I flera utspel har stora fordonstillverkare som Volvo och Scania på senare tid efterlyst ekonomiska styrmedel från statligt håll för att gynna de gröna alternativen. Och vi kan bara hålla med – staten måste tydligt hålla i ratten om vi ska komma framåt. Samtidigt efterlyser vi en finmaskig omställningsplan med lösningar ner på branschnivå. Att elektrifiera kan självklart funka på vissa håll men i skogen utan laddningsmöjligheter måste vi här och nu stötta användningen av väl fungerande alternativ som HVO 100.
Att ställa om till HVO 100 betyder i dagsläget drygt två kronor i påslag per liter. Räknar man samtidigt med dieselsubventionen ger det en total prisskillnad om sex kronor litern – summa en kostnadsökning på cirka 100 kronor i timmen på en medelstor skotare.
Tyvärr är de som köper skogsentreprenad sällan beredda att ta den merkostnaden. Men utan skattesubvention minskar klyftan dramatiskt – och då finns också förutsättningarna.
Att här och nu växla upp användningen av inhemskt producerat biobränsle gynnar inte enbart miljön. Med flera storskaliga HVO-anläggningar på gång i landet minskar vi också beroendet av importerat bränsle.
Ett stort och viktigt steg i ett tidevarv där vi måste öka landets civila beredskap och höja vår självförsörjningsgrad!
Kolbjörn Kindströmer
Frans Johansson
Skogsentreprenörerna