Massiv sågning av reduktionspliktsförslaget

4 december 2024

För ett par månader sedan lade regeringen ett nytt förslag om sänkt reduktionsplikt. Grovt beskrivet föreslogs att både diesel och bensin landar på tio  ­procent. Detta är en uppräkning från dagens sex procent, och förslaget läggs för att lättare nå det så ­kallade ESR-­målet – en överens­kommelse som ­EU-­länderna ­tillsammans beslutat om för att minska utsläppen från vägtransporter, arbets­maskiner och jordbruk.

Flera tunga remissinstanser som menar att höjningen inte är tillräcklig:

– Drivkraft Sverige ­föreslår en kontinuerlig ökning av ­reduktionsplikten fram till 2030 med ett slutmål på 18–25 procent beroende på elektrifieringstakten och utformningen av plikten, säger till exempel Åsa Håkansson, ­miljö- och produktspecialist på Drivkraft Sverige i ett pressmeddelande.

Också 2030-sekretariatet är fundersamma kring hur alla mål ska nås utan höjda ambitioner.  Svenskt Näringsliv pekar på det bakvända i att dessutom öka skatten på fossilfria alternativ och sänka den på fossila alternativ.