Massiv sågning av reduktionspliktsförslaget
4 december 2024För ett par månader sedan lade regeringen ett nytt förslag om sänkt reduktionsplikt. Grovt beskrivet föreslogs att både diesel och bensin landar på tio procent. Detta är en uppräkning från dagens sex procent, och förslaget läggs för att lättare nå det så kallade ESR-målet – en överenskommelse som EU-länderna tillsammans beslutat om för att minska utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk.
Flera tunga remissinstanser som menar att höjningen inte är tillräcklig:
– Drivkraft Sverige föreslår en kontinuerlig ökning av reduktionsplikten fram till 2030 med ett slutmål på 18–25 procent beroende på elektrifieringstakten och utformningen av plikten, säger till exempel Åsa Håkansson, miljö- och produktspecialist på Drivkraft Sverige i ett pressmeddelande.
Också 2030-sekretariatet är fundersamma kring hur alla mål ska nås utan höjda ambitioner. Svenskt Näringsliv pekar på det bakvända i att dessutom öka skatten på fossilfria alternativ och sänka den på fossila alternativ.